Dok većina koji posete Pariz krenu sa očekivanjima da će uživati u pariskoj arhitekturi, muzejima, šopingu, blagodatima noćnog života, prefinjenoj gurmanskoj ponudi… za mene je glavno očekivanje bilo da upoznam i razmenim iskustva sa verovatno jednim od 5 najpopularnijih krojača današnjice, Lorencom Cifonelli-em iz eminentne i širom poznate krojačke kuće Cifonelli. Veliki dan za mene, a koliko će uticati dalje na moju karijeru ostaje da se vidi.
OK, priznajem da sam krenuo i u potragu za savršenim kroasanom, ali o tome nije ni mesto ni vreme za neku dublju analizu. Samo ću napomenuti da sam ga pronašao i da sam sebi ispunio jednu od malih životnih želja, da uživam u ukusu i mirisu pravog francuskog, hrskavog, puterastog, lisnatog, neodoljivog… ma savršenog kroasana, šetajići Jelisejskim poljima. Pa kako drugačije?
Kada krenete Jelisejskim poljima, od kružnog toka Šanze Lize, skrenite u drugu ulicu levo, Rue Marbeuf. Hodajte do broja 31, gde će te ugledati neobično koherentno arhitektonsko delo u vidu zgrade na kojoj se nalazi tabla sa natpisom “Cifonelli”. Prvi sprat, vrata levo i zvonce ispod koga stoji ugraviran natpis “Tailleur Cifonelli”. Doveo sam vas do mesta na kome je, pa slobodno mogu reći ispisana istorija današnje pariske Bespoke mode koja evo traje poslenjih maltene 100 godina. Danas, kao nosioci porodične tradicije i umetničke/krojačke zaostavštine stoji 4-ta generacija porodice Cifonelli, Massimo i Lorenco (slika u naslovu ovog teksta, levo je Masimo, a desno Lorenco). Ovo sve tako zvuči Pratovski. 🙂 (Hugo Prat, tvorac Corto Maltesea, veoma sličan stil pisanja je imao u knjzi TAJNA VENECIJA KORTA MALTEZEA – Magične i skrivene rute )
Momenat za ličnu arhivu
KRATKA ISTORIJA KROJAČKE PORODICE CIFONELLI
U istorijskim spisima pariskih krojača stoji upisana godina 1880. kada je u Rimu Giuseppe Cifonelli osnovao svoju prvu krojačku radnju. Uvideći talenat i poslovni potencijal onog vremena, Giuseppe u potpuosti determiniše poslovne i egsistencijalne odluke ka krojačkom načinu života. Krajem 19-tog veka, šalje svog sina Artura na specijalizaciju u London, gde nakon povratka Arturo preuzima jedan deo posao i unosi mnoštvo inovativnosti u proces i dizajn izrade odela po meri. Poznat kao veoma strog, zahtevan i strastven prema poslu, Arturo uspostavlja sistem na kome i danas počiva dobar deo rada ateljea Cifonelli. Nakon njegove smrti posao preuzima sin Adriano koji od Cifonelli-a stvara atelje čiji redovni klijenti postaju u to vreme popularne filmske zvezde Lino Venturo i Marčelo Mastrojani, bivši francuski predsednik Fransoa Miteran, kao i mnogobrojna pariska gospoda. Početkom devedesetih, Lorenzo i Massimo ulaze u posao, da bi konačno 2003. godine u potpunosti preuzeli atelje. U međuvremenu slede akvizicije nekoliko fantastičnih krojača kao i okupljanje tima koji je dugi niz godina radio kod najvećeg konkurenta Camps de Luca (drugog legendarnog pariskog krojača). Danas bi se moglo reći da Lorenco i Massimo imaju dream team na raspolaganju.
Cifonelli atelje, Jul 2019
Interesanto je pomenuti da 2007. godine Lorenco i Massimo spoznaju potrebe tržišta i pokreću ‘Ready-to-wear’ kolekciju u skladu sa tradicijom i visokom kvalitetom izrade, te otvaraju “flagshop” radnju u ulici 83 Rue du Faubourg Saint Honoré, 75008 Paris. Ovaj momenat, ulaska u ‘Ready-to-wear’ segment nije novost, s’obzirom da imamo isti slučaj i kod nekh italijanskih Bespoke krojča poput Orazio Luciano iz Napulja.
Fotografija nas vraća u 1926. ulica 31 Rue Marbeuf gde se i dan danas nalazi atelje Cifonelli
Kao razulat moje posete krojačkom ateljeu Cifonelli, u nastavku imate priliku da pročitate intervju sa Lorencom Cifonelli-jem, glavnim protagonistom svega što se dešava i kreira u poslednjh 16 godina u ovoj pariskoj instituciji Bespoke mode.
INTERVJU SA LORENCOM CIFONELLI-EM
GR: Monsieur Lorenzo, možete li mi ukratko reći šta je to što Cifonelli odvaja u odnosu na druge isto tako fantastične krojače i kako bi ukratko opisali Cifonelli karakter odela?
LC: U nekoliko reči, Cifonelli predstavlja « perfect mix » između engleske strukture/konstrukcije ( setimo se da je Lorencov deka po imenu Arturo studirao na britanskom krojačkom univerzitetu i da Ciifonelli i dalje meri u inčima), zatim italijanskog oblika i mekoće, kao i Francuskog kvaliteta i *finisaže.
Za one koji prate dešavanja u krojačkom svetu, poznat je termin “Cifonelli-evo rame“, odnosno jedinstven način pozicioniranja i ručne “obrade ramenog dela” sakoa, što predstavlja naš zaštiti znak. Ovo je ujedno i bio odgovor našeg deke kada su ga pitali: “Kako se osećati komforno u odelu, bez da se izgubi uski kroj linije i naglašena silueta?”
*finisaža – u slobodnom rečniku predstavlja završnu etapu u procesu izrade odela po meri, gde se otvaraju rupice na sakoima i pantalona, stavlja manžetna, rade ručni ukrasni štepovi na reverima i narvno pravi Milanese buttonhole (ukrasna rupica na levom reveru)…
Alexander Kraft, CEO aukcijske kuće Sotheby’s i Cifonelli-evo na neki način zaštitno lice. Obratite pažnju na naglašeno rame, “Pagoda”, Cifonelli-ev zaštitni znak.
GB: Šta bi mogli da preporučite nekom ko želi da napravi svoje prvo odelo po meri tj. da uđe u Bespoke svet?
LC: Jedino pravo iskustvo koje može neko da doživi prilikom izrade odela po meri je Bespoke proces. Ne postoji neki šablon po kome bi se neko mogao voditi, zato što je svaki odnos sa klijentom jedinstven kao što su i njegovi zahtevi odnosno njegova konstitucija. Mi moramo upoznati našeg klijenta veoma dobro pre nego što krenemo sa poslom. Na osnovu njegovih afiniteta, životnog stila i potreba, mi vodimo klijenta kroz njegovo prvo Bespoke iskustvo. Najčešći izbor kao prva opcija je neka od klasičnih boja i tkanina, a dalje zavisi kao što sam već pomenuo od N faktora.
Za svakog klijanta u procesu Bespoke izrade odela po meri se kreira poseban šnit/pattern
GR: Ukratko, možete li nam objasniti kako izgleda proces izrade bespoke odela po meri u vašem ateljeu?
LC: Nakon upoznavanja klijenta sa našim ateljeom, mi provodimo vreme razgovarajući i pričajuči o njegovim očekivanjima. Ovo nam pomaže da idemo u pravcu izbora materijala, zatim sledi proces uzimanja mera i kreiranja posebnog uzorka (pattern) koji je jedinstven samo za tog klijenta. Nakon toga se kroji materijal i prateći elementi poput platna (canvas), i priprema se prva proba. Potrebno je da budu minimum 3 probe za prvo bespoke odelo po meri, a ceo proces zahteva između dva i tri meseca.
Prilikom posete Cifonelli-u, Lorenco me je udostojio da zavirim i u radni deo ateljea, te sam imao priliku da obiđem krojačnicu, šivaru, deo za dizajn… Šta sam sve video, kako su organizovani poslovni procesi i zaposleni, mora ostati tajna, jer znam da svaki krojač smatra svoj radni prostor za sveto mesto koje želi daleko od očiju javnosti. Mogu vam samo reći da se sve radi ručno i nisam siguran da li sam video više od 3 šivaće mašine u ateljeu.
Veliko zadovoljsto je bilo “testirati” Cifonelli-ev blejzer
GR: Cifonelli je od strane publike prepoznat kao neko ko je Bespoke odveo u novu eru, primenjujući kreativni pristup na tradicionalni proces izrade odevnih predmeta po meri. Koliko je teško modifikovati jedan “iconic” odevni komad poput blejzera kako bi se stvorilo, pa mogu tako reći novo umetničko delo, jedinstveno i moderno, a da se pak u potpunosti ne izgubi tradicionalni izgled?
LC: Krojački univerzum, tako da ga nazovem, se veoma promenio. Mi smo zanatlije (ja bih dodao pridev umetničke) i ima nas malo u ovom krojačkom univerzumu. Društvene promene su uticale na nas i mi smo dali drugačiju viziju tradicionalnom pristupu krojenju i izradi odela po meri. Danas, imamo situaciju i na to smo veoma ponosni, da klijenti iz celog sveta dolaze u naš atelje i žele Cifonelli-ievu visoku modu. Naša kuća se oduvek trudila da tradicionalnom pristupu da moderni pečat, tako da smo svetu ponudili mnogo jedinstvenih modela kako bi pokazali sve naše veštine. Svi naši modeli su urađeni ručno u našem ateljeu u Prizu, a primera radi za izradu jednog odela potrebno je oko 70h sati ručnog i paralelnog rada više krojača i šivača.
Massimo Cifonelli u radnoj atmosferi
GR: Sa vaše tačke gledišta, gde vidite budućnost Bespoke izrade odevnih predmeta?
LC: Mi treba da shvatimo kako ljudi danas žive i uvek da pokazujemo na nekin način znatiželju da napravimo iz godine u godinu odelo koje prati potrebe modernog čoveka. Stoga mi i promovišemo ideju “contemporary couture” (savremenog modnog stila izrade odevnih predmeta). Mi smo u konstantnoj potrazi za ravnotežom između klasičnog i modernog stila. To je Cifonelli vizija. Uvek razmišljati kako na novi i kreativni način pristupiti krojenju. Budućnost onakvu kakvu mi vidimo je u praktičnim odevnim komadima, inovativnim materijalima i transparentnosti kvaliteta izrade. Ručni rad nikada neće nestati i to je ono što mašina nikada neće moći da zameni.
Monsieur Lorenzo Cifonelli i njegov 20 godina mlađi brat, ja 🙂
I na kraju, ima jedna veoma čunda sličnost koja se ogleda u Lorencovom i mom liku (slika iznad govori više od reči). Skoro pa svi moji prijatelji i poznanici koji su videli moju i Lorencovu zajdničku fotku su prokomentarisali: “On kao da ti je stariji brat. 🙂 ” Ako isključimo momenat da samo svi od našeg praoca Adama, stariji brat mi nije, a da malo ličimo, ličimo ali ono što je najbitnije jeste da delimo istu strast ka krojenju i muškoj modi što nas u neku ruku čini povezanim u ovom našem (krojačkom) Univerzumu.
Još jednom hvala Lorencu i krojačkom ateljeu Cifonelli na izuzetno toplom dočeku i odvojenom vremenu. Vidimo se uskoro!
Cifonelli atelje se nalazi u Parizu u ulici 31 Rue Marbeuf . Ukoliko želite da posetite atelje potrebano je prethodno da se najavite putem e-mejla ili instagram profila Cifonelli.
P.S.
Svega ovog ne bi bilo da moji dragi prijatelji Jaca i Alex iz organizacije 24 sata Elegancije, nisu pomogli i razumeli moju veliku želju da posetim Cifonelli-a. Mnogo hvala i vama dragi prijatelji!
Fotografije: The Rake magazine, Google inc., lična galerija