Ima ljudi koji i dalje veruju da ispod haube automobila postoje neki mali ljudi i pokreću motor (citat iz Dragojevićevog kultnog filma Lepa sela lepa gore). Meni je to skroz cool jer imam istu percepciju kada su u pitanju sakoi, samo što umesto mehaničara tu su krojači, šivači, igle, konci… koji udišu život ovoj tvari. Iz ove kratke nadrirealne bajke, vraćamo se u realnost, te kao neko ko se već skoro pa deceniju bavi muškom modom, a pogotovo sartorial tematikom, osećam potrebu da podelim sa vama neke skrivene krojačke tajne i da zajedno zavirimo ispod haube, odnosno otvorimo sako i vidimo šta se u njemu nalazi.
Za mene perfektno skrojeno odelo predstavlja jedno malo umetničko delo
Kroz nekoliko narednih objava daću pogled na konstrukcije sakoa, najbitnijem tehničkom aspektu u procesu izrade odela, odnosno sakoa (po meri).
Krećemo sa podizanjem haube, odnosno rasklapanjem odela.
U načelu, konstrukcije sakoa možemo podeliti u 4 osvnovne kategorije, tj. možemo reći da imamo 4 pritupa izradi sakoa:
- Polutradicionalni pristup izradi sakoa – (fused)
- Tradicionalni pristup izradi sakoa – polu platno (half-canvas)
- Tradicionalni pristup izradi sakoa – punu platno (full-canvas)
- “Unconstructed” sako – bez konstruktivnih elemenata
*ostajem dužan grafički prikaz “sakoa bez konstrukcije”
Pre nego što objasnimo svaku od kategorija, hoću da demistifikujem pojam Canvas. Canvas (kanvas) ili platno je materijal koji se tradicionalno pravi od konjske dlake, tkane zajedno sa vunom, pamukom, lanom ili sintetičkim vlaknima. Skriven u unutrašnjosti prednjice sakoa, nalazi se između postave (ukoliko ga sako ima) i glavnog materijala. Namena ovog platna sa pratećim konstruktivnim elementima je da obezbedi pravilan pad sakoa ( eng. drape ), kalupira sako tokom nošenja, da doprinese dugotrajnosti…
Bliži pogled na canvas materijal
POLU-TRADICIONALNI PRISTUP IZRADI SAKOA – FUSED METOD
Ovaj pristup izradi sakoa uglavnom predstavlja najpovoljniji tip izbora i do skora je bio veoma rasprostranjen, pogotovo ako razmatramo kupovinu gotovih sakoa (RTW), odnosno konfekcijskih modela u cenovnoj i kvalitativnoj nižoj klasi, donekle i srednjoj. Tehnički gledano, prednjica sakoa je celom svojom površinom stabilizovana sa lepljivim platnom. Stabilizacija se obavlja termičkim procesom na specijalizovanim presama (protočnim ili pritiskajućim). Pored prednjice lepe se i drugi konstruktivni elementi sakoa poput džepova, poruba, orukavlja… kako bi se postigao što “čistiji” izrade sakoa (upeglanije krojne linije).
Ovako izgleda dekonstruisana prednjica fused sakoa uz prevod sa engleskog:
Suiting fabric shell – materijal od koga se sako izrađuje (štof)
Fusible – lepljivo platno
Canvas – platno, koga u ovoj konstrukciji nema
Chest piece – poseban deo materijala za ojačanje grudnog koša
Pogled na Hugo Boss sako urađen u polutradicionalnoj konstrukciji
U poređenju sa drugim konstrukcijama koje ćemo kasnije obraditi, ovaj pristup izradi sakoa ima nekoliko ozbiljnih mana i to:
– zbog načina na koji je lepljivo platno stopljeno sa glavnom tkaninom dotok vazduha ka telu je smanjen, a ujedno se javlja i efekat “ukočenosti” pri nošenju sakoa što nesporno utiče na udobnost i komfor ( za ovo drugo je izuetak upotreba elastičnog štofa i elastičnog lepljivog platna). Takođe, verovatno ste iskusili situaciju u kojoj nakon jednog ili više hemijskih čišćenja materijal na reveru ili prednjici pokaže defekt u vidu balončića i neravnina. Ovo je rezultat popuštanja lepljivog platna, odnosno odvajanja lepljivog platna od glavnog materijala (tkanine).. Ukoliko se ovo dogodi, a velika je verovatnoća da hoće, mogućnost za popravku odnosno vraćanje sakoa u prvobitno stanje je skoro pa nemoguća.
Evo o čemu pričam. Kako izgleda sako nakon što je popustilo lepljivo platno. Doduše, ovo je baš ekstremni slučaj.
I da ne budem suviše strog u analizi ovog tipa konstrukcije, danas je tehnologija izrade lepljivog platna dosta napredovala te je uz upotrebu savremenih presa moguće obezbediti veću dugotrajnost sakou nego što je to bilo pre 10-ak godina.
Dodatno pojašnjenje;
Lepljivo platno ili flizelin kako se još drugačije naziva u krojačkoj terminologiji predstavlja netkani materijala, koji se koristi kao podloga, uvek uz onu stranu materijala koja se ne vidi, na naličju. Koristi se na mestima, gde je potrebno ojačati materijal, učiniti ga čvršćim i izdržljivijim. Odličan primer su kragne, zatim manja mesta na odevnim predmetima, koja trpe veće i češće aktivnosti, kao što su rupice za dugmad. Pogodan je kao podloga kod onih materijala, koji su skloni istezanju. Flizelin, kao podloga, daje stabilnost materijalu.
Bliži pogled na flizelin
Photo: Google Inc. Lična arhiva
Na kraju ovog prvog dela želim dodati i još jednu bitnu činjenicu koja nije toliko puno puta pominjna u analizi konstrukcija odela. Naime, treba uzeti u obzir da pored sakoa postoje i različiti pristupi u izradi pantalona, odnosno različite konstrukcije koje se na sličan način mogu klasifikovati, ali o tome drugom prilikom.
P.S.
U nastavku odela/sakoi koji su urađeni u tehnici FUSED.
Massimo Dutti AV 2021/22
Dan John SS 2021
Spada Roma SS 2021
Gutteridge SS2021
Boggi 2021 SS
Sergio Barone SS2021